Pages

Tuesday, April 23, 2013

sesuatu itu.





...assalamualaikum...

hai.hai.hai. sweeties sekalian. hari nie hati i tergerak untuk berkongsi pendapat sikit dengan sweeties sekalian mengenai satu perkara yang sangat penting walaupun tiada berbentuk. ianya sesuatu yang tak dapat, disentuh dengan pancaindera yang berbentuk fizikal. namun, ianya adalah sesuatu yang dapat dirasa oleh secebis daging dalam badan manusia yang bernama HATI. apa sesuatu tu?


sabar = patient
kesabaran = patience

ya,SABAR.sesuatu itu adalah sabar. sabar nie sememangnya sesuatu yang sangat ajaib kerana ianya adalah sesuatu yang sukar untuk diperolehi jikalau jiwa tidak tenang dan hati tidak redha dengan sesuatu yang berlaku ke atas seseorang manusia itu.

dulu, i nie sorang yang tidak tahu nak bersabar. i akan mengamuk sakan kalau i tak dapat apa yang i nak.i akan marah-marah/perli-sindir sesiapa yang bertindak kurang asam dengan i walhal i tak buat salah. sebab bagi i, i tak salah jadi, kenapa i perlu dilayan dengan tidak baik???kan?

but then, only now i am able to think that i do deserve those things because i've sinned too much towards to many people and my one and only Lord, Allah. what you give, you get back. that's one sentence that i keep used nowadays. if you are being a good human, then everything should be kind to you too. if not, then, just bear the consequences, honeys.

but, stop! don't easily put that kind of understanding in your mind because everyone in this world got their own problem(s) because Allah really loves His slaves be patient to face the problem(s). Problem(s) is/are what we called as dugaan. These dugaan may be the indicator the level of our patience in our own self - whether we are able to face the problem(s) or not and how hard that problem(s) could be. ingat tak yang kita senantiasa berada di dalam perhatian Allah?


makanya, kita semua mesti terima dan redha dengan segala macam dugaan/masalah yang kita hadapi. tak kira lah apa pun dugaan yang kita hadapi dan ingatlah yang Allah tak akan menguji kita dengan dugaan tersebut sekiranya kita tak mampu untuk hadapinya sebab hanya Allah maha mengetahui segalanya. So, just face it strongly, sweeties - despite the time matters. whether in a long or short period of time. the most important thing is, you successfully faced the problem(s) even though you failed to overcome the problem(s) because being failed could teach us how to succeed - yes, you can do it!



yes, some how in certain hard times, we would think that we will never able to get through that hard times because we are not capable enough to face all the dugaan. but, please do take a deep breath and clear your mind from thinking the problems and take your ablution and perform solat sunat hajat - with good doa and intentions; asked Allah's helps to calm your heart, make you the better one and have His forgiveness or any hajat that you asked for from Him. of course, the good one. then, it would be better if you recite zikir and quran because they all are the best medicine for human's heart illness.

i tahu, memang susah nak terima, redha dan hadapi masalah yang kita memang tak nak berlaku sebab kita semua manusia biasa yang tidak maksum. kita ada kehendak masing-masing yang kita fikirkan sebagai perancanagn yang terbaik untuk kita walhal kita sedang menafikan hak Allah sebagai Pencipta kita.Dia berhak ke atas segala-galanya.

but, let's try it, sweeties. InsyaAllah, kita boleh. Amin. 

Oh ye, bersedih tu boleh, tapi, jangan lah melampaui batasan yang sepatutnya.

Thanks for your time and efforts reading this! :)

No comments: