Pages

Sunday, February 13, 2011

Simposium Dilema Melayu

assalamualaikum semua...

hari nie aku bgn awal2 pg semata-mata utk ke Putra World Trade Centre(PWTC) utk satu simposium yg ala2 talk yg berkisar tntg dilema yg dialami oleh bangsa melayu yg semakin hilang ketuanan melayu di tanah air sendiri...

hurm...aku masih muda dan aku masih lg jahil hal2 politik dan isu2 panas yg dibangkitkn...so,aku juz dgr n perhatikn situasi ahli2 politik dan mereka yg berkepentingan di negara kita nie mengutarakan pandangan dan cadangan mereka di atas sesetengah perkara...

bangga,seyh...
okeh...aku nk mengaku...aku mmg adore Tun Mahathir Mohamad;mantan perdana menteri Malaysia yg ke-4...hurm...tp,mmg hepi sbb dpt tgk dia scra live skali lg td...huhuhuhu...:D
mmg terserlah la kebijaksanaan Tun M berhujah...aku mmg respect ngn Tun M sbb dia x pernah nk sekat responden2 yg nk mengutarakan pendapat n soalan...x mcm moderator mjlis 2...asyik nk cantas org ckp je...mmg rude btul...haisy...Tun M x ckp pe2 pn...malahan Tun M cm nk tegah plak moderator 2 cantas percakapan org...aku pn x suka gk ngn pakcik2 yg dk bising2 kt blkg barisan seat aku td...cm x hormatkn majlis lgsg...atleast...hormatkn la Tun M tue...dh 2..bila student2 g utarakan soalan,diorg ckp soalan x reasonable la...soalan x perlu la...membazir masa je...budak2 tau ape je la...haisy...
nk je aku ckp kt diorg cmnie::"pakcik2 sekalian umat....pakcik2 nie dh tua...kalau bukan student2 nie yg berani bgn nk menyuarakan suara....pakcik nk harapkan sapa lagi?nk tunggu Melayu dh xdk kt Malaysia nie ke?kalau bukan skg diorg belajar ngn Tun M,bila lg?nk tunggu bangsa kita teru-terusan dipijak ke?"tp...mengenangkn umur diorg yg dh sebaya ngn abah ku...aku diamkn je la...huh~konon menyokong...tp,cara plak....langsung x kena!

pastu,kami menjamu selera tgh hari td ngn makanan ala2 hotel yg besh...hurm...pastu,solat...n,terus masuk dlm dewan Merdeka PWTC blk utk sidang pertama(isu ekonomi) yg mana utk sidang yg ala2 forum nie...aku amat mengagumi YBhg. Tan Sri Dato' Seri Sanusi Junid yg mana menjadi panel utk sidang nie...cara dia berfikir mmg lain drpd lain...mgkin sbb era dia belajar utk menjadi pemimpin adalah di era yg sama dgn era pemerintahan Tun M...makanya,cara dia berfikir pn sama ngn cara Tun M berfikir...

hurm...aku makin berfikr n tertanya-tanya ngn bangsa melayu sekarang...anak2 melayu skrg yg semakin tiada sifat melayu di dlm diri masing2...adakah masih wujud lg pemimpin2 d era hadapan yg sama cara berfikr n cara memrintah ngn pemimpin2 yg makin lanjut usianya ini?sidang ini membentangkn hal2 ekonomi masyarakat melayu yg semakin manja utk menjadi kaya/senang...masih mengharapkan subsidi...masih bertumpukn kpd ekuiti 30% tanpa berfikir tntg cara utk berusaha sdiri utk terus maju...namun,ahli2 panel turut membincangkn tntg hak2 ekonomi org melayu yg semakin hilang sedikit demi sedikit... hurm...
akhirnya...kul 5.30 ptg....kami bertolak pulang ke hostel masing2...aku smpai d rumah jam 8.30 ptg..

huh~mmg la penat...tp,hepi sbb byk ilmu yg aku dh dpt...plus,aku dpt elaun..kuikuikui...kt sinie,aku ada amek la sket2 gmbar kt PWTC yg mana nie adlh kali pertama ku jejak kaki ke sana....hahaha...(hahahaha....kelakar la bila tersesat kt dlm 2 masa nk cari surau...)
oh ya!lupa plak nk mention...aku pn terserempak ngn NC UTeM secara live(1st time gak~)n dia tersenyum2 kt kami...huhuhuhu

pe2 pn..hari nie mmg besh...nk2 plak...mmeber2 aku pn ikut sama...hehehe....
aten,ain,ana,nadia....nnt kita g sama2 lg prgram2 lain,okeh?^_^



aten-ain-nadia-aku
nadia-ain-aku-aten


aku-munir
geng aku ngn geng izzah






No comments: